Olika sätt att sluta röka

Att sluta röka är en av de jobbigaste sakerna att göra i livet. Hjärnan motarbetar dig hela vägen och en frestelse kan dyka upp efter månader av lugn, till och med efter tio år kan du fortfarande känna röksuget komma och gå. Men det är fortfarande värt det med tanke på hälsofördelarna och att du lever längre. Efter tio år som rökfri har du lika låg risk som någon som aldrig rök att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar. Bara en sådan sak borde få dig att fundera på att sluta. Vi har samlat några olika sätt för att uppmuntra dig att ta rätt beslut!

E-juice

Den här vätskan fyller du på i din e-cigaretts tank där den förångas. Med e-juice kan du få nikotin eller inte, beroende på om du vill sakta avvänja dig eller sluta helt. Det finns också betydligt fler smaker att testa. E-juice som smakar menthol, bakverk, choklad, frukt, godis eller spännande blandningar. Självklart finns det även vanlig tobakssmak. Med en e-cigarett kan du byta ut en dålig vana mot en bättre och dra ned på nikotinmängden tills du står på noll.

Plåster och tuggummi

Ett annat populärt alternativ är att använda nikotinplåster. Du får din dagliga dos med nikotin men behöver bryta vanan att röka på något. Plåster är bra eftersom det är få tillfällen där cigaretter eller e-cigaretter är välkomna. Tuggummi passar andra bättre eftersom det ger munnen något att göra. Det är dina fingrar och mun som har fått ett muskelminne av rökningen, sådana vanor sitter i länge och det kan vara lättare att byta vanan än att bryta den utan substitut. En del börjar sticka eller tälja trä, andra byter ut rökningen mot träning och hälsosam mat. Viktuppgång är fortfarande vanligt när man slutar röka, du äter lite mer och ämnesomsättningen som tidigare varit rubbad av rökningen återställer sig själv.