Hälsosamma matvanor

Vi behöver en väl avvägd kost för att må bra. Regelbundna måltider och mat lagad med omsorg och goda råvaror ger ett större välbefinnande.

Genom att göra relativt små förändringar i kosthållningen kan vi påverka hälsan i positiv riktning. Det behöver inte vara så stora förändringar för att vi ska må bättre. En väl sammansatt livsstil med god kost och motion hjälper oss att förebygga sjukdomar så som cancer och ger oss kraft till ett aktivt liv.

Det finns flera anledningar till att äta grönsaker förutom att det smakar gott. Grönsaker innehåller näringsämnen som kroppen behöver och fibrer som befrämjar tarmens peristaltik. En hög konsumtion av rött kött sägs öka risken för cancer och typ-2 diabetes. Därför är det extra viktigt att se till att grönsaker blir en naturlig del av våra matvanor. Ett vegetariskt mål mat i veckan är bra både för hälsan och vår miljö. I en artikel i Dn skriver Karin Bojs att det helt klart finns ett samband mellan tjock- och ändtarmscancer och ett stort intag av rött kött.

Proteinkällor som fisk, baljväxter och fågel med ljust kött är hälsosammare att välja än fläsk och rött kött. Fet fisk och fiberrik kost är utmärkta näringskällor som dessutom minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar.

En av våra största utmaningar idag är att få tiden att räcka till. Det är lätt att skräpmaten smyger sig in i vardagsrutinerna eftersom det sparar tid. Men det behöver inte ta så mycket längre tid att laga ett mål mat med bra råvaror. Det gäller bara att planera inköp och matlagning i förväg. En portionsbit lax går nästan lika snabbt att steka som en bit falukorv och frysta strimlade grönsaker är färdiga i ett nafs. Färdigkokta bönor med passerade tomater blir snabbt till en god pastasås.

Det finns många goda maträtter som inte behöver långkokas och det är lätt att hitta inspirerande recept på internet.

 

This entry was posted in Tips.